FA/EN

جت فن پارکینگی


طبق استاندارد سازمان آتش نشانی طراحی سیستم های تهویه مطبوع پارکینگ ها باید طبق دستور العمل ((ضوابط مالک عمل سامانه های تهویه، تخلیه و کنترل دود)) این سازمان انجام گیرد بر اساس این ضوابط باید تمامی جت فن های پارکینگی استفاده شده، در کلاس F300 (توانایی تحمل دمای 300 درجه سانتی گراد به مدت یک ساعت) باشند.



سیستم تهویه مطبوع پارکینگ با جت فن پارکینگی


جت فن های پارکینگی از سه بخش اصلی موتور الکتریکی ، پروانه و بدنه تشکیل می شوند:

موتور الکتریکی: موتور ها بخش محرک سیستم جت فن ها هستند و وظیفه ایجاد چرخش پروانه را دارند. توانایی موتور الکتریکی جت فن ها در تحمل بار مداوم ، گرما و شرایط محیطی خاص بسیار حائز اهمیت است.

پروانه: پروانه در جت فن ها وظیفه تامین جریان هوای مورد نیاز را دارند. جنس و فرم مناسب پروفیل استفاده شده برای ساخت پروانه ها در بهبود کارآیی آن بسیار موثر می باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی پروانه جت فن F300 این است که فن باید در دمای 300 درجه سانتیگراد به کار خود حداقل به مدت یک ساعت ادامه دهد که این خود مستلزم این است که مواردی مانند ازدیاد طول پروانه در اثر انبساط طولی در دمای بالا در نظر گرفته شود.

بدنه: بدنه جت فن ها به عنوان شاسی نگهدارنده تجهیزات و همچنین محافظ کلیه قطعات محسوب می شود.در برخی جت فن ها این قابلیت وجود دارد که ورودی و خروجی آن ها قابلیت تغییر زاویه داشته باشد که امکان تهویه مناسب را در شرایط مختلف اقلیمی را مهیا می نماید.


جت فن ها با توجه به نحوه عملکرد ، میزان هوادهی و ابعاد از انواع مختلفی تشکیل می شوند که به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم:

1-جت فن محوری معمولی(Normal axial jetfan) : عمومی ترین نوع جت فن ها که در اکثر موارد استفاده می شوند جت فن های محوری معمولی می باشندکه شامل بدنه ، موتور و پره ها می باشد. معمولا در پارکینگ هایی که از ارتفاع سقف مناسب برخوردارند استفاده می شود.



2-جت فن سانتریفیوژ (Centrifugal jetfan): این نوع جت فن ها از نظر ساختاری با جت فن های محوری متفاوت می باشد.در مواردی که ورودی جریان هوا در بخش زیرین آن و خروجی هوای آن در قسمت پیشانی جلویی است از این نوع جت فن ها استفاده می شود. معمولاً در پارکینگ هایی که ارتفاع سقف کمتر دارند مورد استفاده قرار می گیرند.



هدف از طجت فن پارکینگی

در مواقع اضطراری مسیر های فرار را از دود خالی کند.

جت فن پارکینگی با ایجاد یک مسیر بدون دود به نیرو های آتش نشانی کمک کند.

جت فن پارکینگی در زمان حریق آسیب ناشی از آتش سوزی را بر روی اجزای سازه کاهش دهد.

آسیب هایی ناشی از دود، حرارت و گاز های سمی نشات گرفته از آتش سوزی را کاهش دهد.

جت فن پارکینگی در گسترش کامل حریق تاخیر ایجاد کرده و یا به شکل کامل از آن جلوگیری کند.

تمامی مسائلی که در بالا عنوان شد از اهداف جانبی طراحی تهویه پارکینگ هستند. همانطور که از قبل می دانستید و در بالا نیز به آن اشاره شد، اصلی ترین وظیفه سیستم تهویه پارکینگ خارج کردن هوای آلوده ناشی از دود اگزوز اتومبیل ها و به گردش در آوردن هوای پاکیزه در تمامی فضای پارکینگ است.

روش اجرای طراحی تهویه پارکینگ

پس از مشخص کردن هدف طراحی تهویه پارکینگ و همچنین بررسی قوانین موجود در کشور برای تهویه های پارکینگی، باید اقدام به انتخاب فن مناسب برای تهویه پارکینگ خود کنید. به طور معمول دو نوع فن در بازار برای انتخاب به عنوان هواکش پارکینگ موجود است.

فن آکسیال. طراحی تهویه پارکینگ با استفاده از فن آکسیال در شرایطی انجام می شود که پارکینگ زیاد بزرگ نباشد، روزنه هایی به بیرون داشته باشد و همچنین نقاط کور زیادی در فضای پارکینگ نداشته باشیم. همانطور که می بینید فن آکسیال با توجه به محدودیت های زیاد خود نمی تواند نقش زیادی در طراحی تهویه پارکینگ داشته باشد و فقط در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

جت فن. جت فن ها برای محیط های بسته و با تهویه هوای سخت طراحی شده اند. این فن ها می توانند هوا را در حجم های بسیار زیادی به گردش در بیاورند و تمامی نقاط کور موجود در پارکینگ ها را تحت پوشش خود قرار دهند. در هنگام طراحی تهویه پارکینگ قطعا مدل های مختلف جت فن را در نظر خود داشته باشید و از میان آن ها بهترین گزینه را بر اساس هدف و قوانین انتخاب نمایید.

منبع1

منبع2

منبع3

مقالات مرتبط

ثبت نظر