FA/EN

جت فن تونل

جت فن تونل یکی از مهم ترین دستگاه های به کار رفته در سیستم تهویه هوای تونل ها است. این فن ها می توانند حجم وسیعی از هوا را در زمانی کم تهویه کنند و به همین دلیل برای فضا های بسته کاربردی هستند. در ادامه در خصوص انواع آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

استفاده از جت فن تونل در سیستم های تهویه تونل

تونل ها دارای محدودیت های بسیار شدید در کیفیت هوا هستند که به طور معمول به سیستم تهویه مناسب احتیاج دارند. ورود هوای تازه طبیعی به داخل تونل ها یا از بین بردن گازهای خروجی در شرایط طبیعی و یا خلاص شدن از شر دود در مواقع اضطراری امری مهم است. به طور کلی ، تهویه تونل ها دارای طرح های پیچیده ای هستند و هزینه نصب و راه اندازی آن نیز بیشتر است زیرا در چندین مگاوات مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می کنند و به فضای ساختاری و امکانات برقی نیاز دارند. از این رو ، علاقه زیادی به بهینه سازی طراحی سیستم تهویه تونل برای کاهش مصرف برق ، افزایش بهره وری و به حداقل رساندن هزینه های زیرساختی وجود دارد.



جت فن تونل چیست؟

حتی اگر نیاز هوای تازه برای هر تونل متفاوت باشد ، پارامتر اصلی طرح برای کلیه سیستمهای تهویه ، کیفیت هوا مناسب است. این امر می تواند با نصب جت فن تونل به منظور جابجایی هوا با دادن یک ضربه (اندازه گیری شده به عنوان رانش در نیوتن) در جهت مورد نظر ، به طور مؤثر حاصل شود.

امکان استخراج هوا در تونل اساساً به دو عامل بستگی دارد:

• نوع تهویه (تهویه طولی ، نیمه عرضی یا عرضی)

• عامل از دست دادن که باعث کاهش سرعت هوا می شود

جت فن تونل استاندارد: جت فن تونل محصولاتی با فشرده سازی فن آوری با طراحی پایه محفظه است که دارای یک صدا ، یک روتور ، یک موتور به عنوان منبع تغذیه و یک استاتوری است که موتور را به داخل محکم می کند. علاوه بر اینکه جت فن تونل از نظر انرژی کارآمد است ، بیشتر جت فن تونل از طراحی کامپکت ساخته شده اند تا سیستم تهویه هنگام نصب در داخل تونل از فضای ترافیکی بیرون نیاید.



جت فن تونل ها سالها در حال استفاده برای تهویه تونل بوده اند که غلظت مونوکسید کربن (CO) را به میزان قابل توجهی محدود کرده و سایر آلاینده های احتمالی مانند اکسید نیتریک (NO) ، دی اکسید نیتروژن (NO2) ، دی اکسید گوگرد ( SO2) و هوای تازه و بدون آلودگی را تأمین می کند. جت فن تونل به روشی مشابه فن های محوری عمل می کنند اما با سرعت بالا می چرخند تا مقدار زیادی هوا تخلیه شود. جت فن تونل در مقایسه با سایر سیستم های مجاری قابل حمل آسان هستند زیرا جت فن تونل اجازه نصب نزدیک فن را دارند که باعث کاهش کابل کشی و هزینه های عملیاتی می شود. جت فن تونل به نحوی طراحی شده اند که با سر و صدای بسیار کم بتوانند کار کنند.

جت فن تونل در صورت لزوم حوادث آتش سوزی در داخل تونل ها از قابلیت برگشت پذیری برای تخلیه دود در هر دو جهت برخوردار هستند. جت فن تونل برگشت پذیر (متقارن) و یک طرفه (نامتقارن) قابل نصب بر اساس نیاز جهت جریان هوا است جت فن تونل با گزینه های مختلف دلخواه برای اندازه ، ضخامت پوشش ، نوع پروانه و غیره در دسترس هستند.

دلیل استفاده از جت فن تونل

تونل ها همواره محل تجمع هوای آلوده و دود اگزوز اتومبیل ها هستند. تجمیع این آلودگی ها بسیار خطرناک هستند و می توانند موجب ایجاد انفجار و آتش سوزی شوند. حتی در برخی موارد تنگی نفس و کاهش میدان دید نیز برای رانندگان و سرنشینان ایجاد می شود. در این شرایط باید از یک سیستم تهویه کارآمد در داخل تونل ها استفاده شود. جت فن تونل با توجه به توان تولیدی بسیار بالای خود می تواند به خوبی از پس این وظیفه بر آید. جت فن ها توان تولید فشار هوای بالایی دارند و می توانند در سخت ترین شرایط نیز به کار خود ادامه دهند.

قطعات تشکیل دهنده جت فن تونل

• موتور. اصلی ترین بخش جت فن تونل موتور آن است. موتور جت فن تونل از نوع آکسیال است. این موتور ها با پروانه هایی هم راستا با محور خود کار می کنند. موتور جت فن برای استفاده در فضای بسته بهینه سازی شده است و با استفاده از عایق ها و محافظ های مختلف می تواند در سخت ترین شرایط نیز به کار خود ادامه دهد.

• پوسته. یکی از مهم ترین بخش ها طراحی پوسته جت فن تونل است. پوسته جت فن تونل به شکل استوانه ای طراحی می شود و این طراحی می تواند به خوبی فشار هوای تولیدی توسط موتور و پروانه ها را به حداکثر برساند و توان تولیدی دستگاه را افزایش دهد. ورودی ها و خروجی ها و تمامی عایق بندی ها در داخل پوسته جت فن تونل قرار دارند.

• پروانه. پروانه نیز در کنار موتور یکی از بخش های جت فن تونل است و پروانه با گردش خود موجب تهویه هوای موجود در تونل می شود. پروانه ها به شکلی طراحی شده اند که در هوای آلوده و دمای بالا نیز جوابگو باشند.

انواع جت فن تونل

• جت فن معمولی. ساده ترین مدل جت فن تونلی مدل های معمولی هستند که می توانند هوا را در یک زاویه و جهت ثابت تهویه کنند. بیشتر جت فن های استفاده شده در تونل ها از این مدل هستند.

جت فن معکوس شونده. مدل های معکوس شونده می توانند در موارد نیاز جهت تهویه هوا را برعکس کنند.این نوع تغییر در موارد اضطراری همانند آتش سوزی بسیار کاربردی است.

• جت فن منعطف. برخی تونل ها دارای شیب و قوس و زاویه های خاصی هستند که موجب می شود ورودی و خروجی جت فن تونل در یک راستا نباشد. جت فن های منعطف این امکان را می دهند که بتوان زاویه ای میان ورودی و خروجی جت فن ایجاد کرد.

مزایای استفاده از جت فن تونل

• تهویه هوای تونل. اصلی ترین وظیفه جت فن ها تهویه کامل هوای تونل ها و خارج کردن هوای آلوده از داخل محیط است.

• کمک در هنگام آتش سوزی. جت فن تونل باید بتواند در هنگام ایجاد آتش سوزی ها علاوه بر جلوگیری از پیشروی آتش، به ایجاد یک راه فرار مطمئن و ایمن برای افراد حاضر در داخل تونل نیز کمک کند.

• طراحی پیشرفته. طراحی جدید برای موتور و پوسته جت فن ها موجب می شود توان حداکثری دستگاه در کنار کمترین مصرف انرژی قرار گیرد.

• استفاده از صداگیر. تونل ها به دلیل بسته بودن صدا را اکو می کنند. سیستم های تهویه عادی صدای زیادی دارند ولی جت فن ها از عایق های صدا استفاده می کنند و موجب می شوند در تونل آرامش مسافرین و رانندگان از بین نرود.

جت فن AJR-F300

:برند فن آکسیال

هانگرو مجارستان

دوره گارانتی به شرط تعمیر و نگهداری صحیح

مشخصات فنی

مشخصات فنی
نام فن آکسیال

جت فن AJR-F300

مدل فن آکسیال

AJR-F300

نوع آکسیال

جت فن

ثبت نظر